چه کسی دوست ندارد که والدین یا رئیسش به او، کارش و موفقیتهایش افتخار کند؟ هیچگاه از اینکه به کارکنان خود بگویید که به آنها و کارشان افتخار میکنید، طفره نروید.
6. لطفا.
هیچ کارمندی دوست ندارد که به او دستور داده شود. شما حتی در مقام رئیس هم باید هنگام درخواست از کارمندانتان برای انجام کاری، آن را مودبانه درخواست کنید.
7. ممنونم.
مطالعهای که روی تعدادی کارکنان انجام شد، نشان داد که از میان 58 درصد از کارمندان به ندرت (اگر نگوییم هرگز) برای کار خوبی که انجام دادهاند، از آنها تشکر نشده است. رهبری باشید که در ستایش و تشویق و تشکر از دیگران، سخاوتمند است، کارکنان به خاطر این ویژگی از شما قدردانی خواهند کرد.
8. ایده خوبی بیاید تا آن را انجام دهیم.
اگر شما ایدههای خوب کارکنان خود را دریافت میکنید اما کاری برای عملی شدن آنها انجام نمیدهید، آنها نیز دیگر خود را برای ارائه ایدههای جدید به زحمت نمیاندازند. افراد خود را با اجرای ایدههای خوب آنها، به نوآوریهای بیشتر تشویق کنید.
9. من همیشه برای شما زمان دارم.
کارکنان شایسته شما مهمترین و باارزشترین دارایی شما هستند، بسیار باارزشتر از امکانات و تجهیزات، موجودی کالا، مالکیت معنوی و تمام پولی که در بانک دارید. لذا در صورت امکان، هر زمان که آنها درخواست ملاقات شما را دارند زمانی هرچند کوتاه را به آنها اختصاص دهید.
10. بدون کمک شما نمیتوانستم این کار را انجام دهم.
کارکنان میخواهند به خاطر کاری که به خوبی انجام دادهاند شناخته شوند. اجازه دهید تا بدانند که برای تلاشهای آنها ارزش قائل هستید و اینکه نقش مهمی در سازمان ایفا میکنند. حتی بهتر از آن اینکه به آنها دقیقا بگویید که برای انجام چه کاری از آنها متشکر هستید.
11. هیچ کس کامل و بی عیب نیست.
به جای سرزنش کارکنان خود زمانی که اشتباهی را مرتکب میشوند ( که فقط باعث میشود تا از انجام هر کاری فراتر از حداقل موردنیاز و ورای وظایف خود در آینده خودداری کنند)، اجازه دهید بدانند که شما درک میکنید که اشتباه پیش میآید و درصورتی که از این اشتباهات درس بگیرند شما آنها را حمایت میکنید.
12. برای کمک به شما چه کاری میتوانم انجام دهم؟